Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.

Rozumím

Z technických důvodů je nyní možnost nákupu pozastavena

 

Druhy a rozdělení pneumatik

Uživatel: admin | Datum: 14. května 2016
zpět na seznam článků
 

Druhy pneumatik

První vzduchem plněná pneumatika byla vynalezena už v roce 1845 Robertem Williamem Thomsonem. V roce 1888 se pak začaly uplatňovat nejprve pro jízdní kola, ale s pokrokem doby se rozšířilo jejich využití také do automobilového průmyslu.

Pneumatika zajišťuje přenos sil mezi koly a vozovkou. Působí také jako primární odpružení. Je proto velmi důležitou součástí každého auta. Prošla tak neuvěřitelným vývojem až ke druhům, které se prodávají dnes. Každým rokem představí výrobci pneumatiky nové a vylepšené typy. Základní dělení ale zůstává v posledních letech stejné.

 

Podle provedení kostry

Podle provedení kostry se pneumatiky dělí na diagonální a dnes nejpoužívanější radiální.


První diagonální pneu se začaly používat cca 10 let po prvním uplatnění pneumatik poháněných vzduchem. Kostra u diagonálních pneumatik se skládá z pogumovaných kordových nití, které se diagonálně kříží pod úhlem 30-40 stupňů. Podle rozměru 
a nosnosti pneumatik je jejich počet různý. Tyto pneumatiky mají sice vyšší pevnost 
a odolnost proti poškození boční stěny, ale nesnesou vyšší rychlost, mají menší nosnost, menší styčnou plochu a vyšší prokluz než radiální konstrukce pneumatik. Navíc mají i nižší životnost při používání na tvrdém povrchu. Proto se dnes již skoro nepoužívají. Někde jsou ale stále zapotřebí, např. na traktory nižších výkonů apod.


Radiální pneumatiky jsou mladší, začaly se objevovat až v roce 1946. Uložení vláken kostry je kolmé na patní lana. V obvodovém směru je kostra navíc stabilizována několika vrstvami nárazníku. Ten vytváří pevný základ pro běhoun pneumatiky, ale boky pláště jsou přesto velmi pružné. Velmi důležitou vlastností je jejich větší nosnost a rychlostní možnosti, mnohem nižší prokluz a to až o 20%, lepší záběr (vyšší styčná plocha), jsou komfortnější a pohodlnější při jízdě na tvrdém povrchu. To vše se samozřejmě promítá do ceny, která je vyšší. 

Okrajově můžeme zmínit ještě třetí druh pneumatik a tím jsou tzv. bezdušové pneumatiky. Z důvodu větší ochrany řidičů a aut před nebezpečím nehod, způsobených propíchnutím pneumatiky během řízení, byla vynalezena bezdušová pneumatika. Místo duše se uvnitř pneumatiky používá vrstva speciální gumy (vnitřní pogumování), která brání úniku vzduchu z pneumatiky a ráfku. I přesto se ale nedá zcela zabránit úniku vzduchu.

 

Podle typů dezénu

Existují tři základní typy dezénů a to symetrický, asymetrický a směrový.

Symetrická pneumatika
Dnes již standardní symetrickou pneumatiku je možno umístit na vozidle na libovolnou pozici. Mají skvělý poměr cena/výkon, proto se používají většinou u pneumatik střední a nižší třídy. Jsou vyráběny většinou do průměru R18 a slouží převážně na kratší vzdálenosti.

Asymetrická pneumatika
Vnitřní a vnější strana dezénu se liší a každá má svoji specifickou funkci. Vnitřní strana zajišťuje hlavně odvod vody a přenos záběrových a brzdných sil na vozovku. Strana vnější zajišťuje vedení v přímém směru a stabilitu v zatáčkách. Nerozlišuje se zde levá a pravá pneumatika, jen má označenou vnější a vnitřní stranu (outside, inside), kterou je třeba při montáži dodržet.

Směrová (šípová) pneumatika
Každá pneumatika má šipkou označen směr otáčení pro jízdu vpřed. Výborně odvádí s běhounu vodu a sníh, proto se používá spíše u zimních pneumatik.

 

Podle skupin uživatelů

Každá značka se dnes snaží zacílit na různé skupiny zákazníků, na které se potom zvlášť zaměřuje se svou výrobou pneumatik. V posledních letech došlo k výraznému zvýšení kvality v ekonomickém a středním segmentu. 

Ekonomická skupina
Do této skupiny řadíme pneumatiky, které jsou zaměřeny na nenáročné řidiče. Ti chtějí, aby pneumatiky měly dobré jízdní vlastnosti, dlouhou životnost a nízkou cenu. 

Střední skupina
V této skupině se pneumatiky prodávají nejčastěji. Jedná se o velmi silný segment, pneumatiky v této skupině mají výborné vlastnosti v poměru cena/výkon. Na tyto pneumatiky je v posledních letech kladen vysoký důraz na kvalitu a výkonnost. 

Prémiová skupina
Do této skupiny patří pneumatiky, na které jsou kladeny nejvyšší nároky, jež vyžadují zákazníci, ale i výrobci. Zde bojují o prvenství světově nejuznávanější výrobci pneumatik. Jedná se např. o značky: Continental, Bridgestone, Dunlop, Goodyear, Michelin, Pirelli
 
Řada značek spadá zároveň do více skupin, pohybují se často mezi ekonomickou a střední skupinou, Snad každý výrobce má za cíl co největší prodej a snaží se proniknout do všech skupin.